Skip to main content

Torture spam

By Biomedicine in museums

Again — we’re swamped with spam (the Akismet filter seems to have acquired swine flu).

I didn’t lift a single eyebrow over spam advertising for penis enlargement , viagra, diet pills, twelwe different kinds of poker games, handjobs, blowjobs and an acai berry juice now and then. It was just irritating, not revulsive.

But I must admit that I cannot really take this recent wave of spam — we’re inundated by advertisements for websites that invite to sexual torture, medieval torture, cock and ball torture, bondage torture, female sexual torture, testicle torture, extreme pussy torture, etc. etc.

Give me a break, please! What kind of world is this? First Abu Ghraib, then this.

Proteiner — kultur og eksistens

By Biomedicine in museums


Her er min tale ved åbningen af ‘Primary Substances: Treasures from the history of protein research’, fredag den 4. september:

Da Gert Almind kontaktede os for ca. et år siden og spurgte, om Medicinsk Museion ville lave en udstilling i anledning af indvielsen af Novo Nordisk Foundation Center for Protein Research (CPR), så var min umiddelbare impuls – ”yes!”

Dels fordi jeg syntes, at det var en rigtig god anledning til at lave en udstilling. Proteincentret er en elefant, medens Medicinsk Museion en lille mus – og vi ville gerne have lidt trækhjælp. Dels også fordi det ville være en god måde for vores museum at komme ind i fakultets hjerte og lave en udstilling, som tusindvis af studerende og ansatte på Panum ville kunne se uden at behøve at cykle ned til Bredgade.

Men fremfor alt så tænkte jeg ”yes!” fordi jeg har et helt særligt had-kærlighedsforhold til proteiner. For mange år siden, inden jeg blev humanist, havde jeg prøvet kræfter med proteinforskning. I begyndelsen af 1970’erne havde jeg et phd-stipendium på Biokemisk Institut på Karolinska Instituttet i Stockholm – hos Birger Blombäck, som havde en stor bevilling fra NIH til at forske i hvordan fibrinogen knytter sig til enzymet trombin.

Det var Blombäck, som lærte mig hvad forskning handler om. Jeg fik selv lov til at hente spandevis af blod og stå i timevis i kolde kølerum og fremstille fibrinogen ved at fraktionere serum i salt og alkohol. Jeg måtte pakke mine egne gelfiltreringskolonner og lave mine egne tyndlagskromatografiplader. Jeg var nødt til at skrive min første korte artikel til FEBS-Letters om sådan cirka ni gange inden manden var tilfreds. Og han så yderst misbilligende på mig, hvis jeg dristede mig til at forlade laboratoriet inden kl. 8 om aftenen. Selv kom han kl. 7 hver morgen og gik kl. 22.

Så Birger Blombäck var et formidabelt forbillede for en ambitiøs ung mand at leve op til. Og derfor gik der heller ikke længe, inden jeg indså, at jeg ville studere videnskabsteori og idéhistorie i stedet for at skrive tre artikler med ham som medforfatter. Jeg ville være eneforfatter til mine forskningsresultater!

Ønsket om at arbejde som en ensom ulv – som jeg deler med stort set alle filosoffer og historikere jeg kender – gjorde altså at jeg forlod den aktive biomedicinske forskerkarriere næsten inden, den var begyndt. Ad mange omveje ledte den mig til mit nuværende job som chef for Medicinsk Museion. Og jeg havde faktisk ikke tænkt særligt meget på proteiner igennem de sidste 35 år da Gert Almind ringede og spurgte, om vi ville lave en udstilling på temaet. Mit år med proteinerne på Karolinska dukkede straks frem af glemslens tåger. Og da var det ikke de mange aftentimer med genstridige apparater, jeg kom i tanke om, men fascinationen: fx hvordan det føltes at være i stand til at identificere yderligere en aminosyre i sekvensen i en fibrinopeptid og komme yderligere et skridt nærmere strukturen i den konstante region på enzymbindingssitet. Så ”yes!” – selvfølgelig ville vi lave en udstilling.

Gert Almind og jeg var enige om at udstillingen ikke skulle handle om proteomics eller massespektrometri eller noget andet af alt det der high-tech, high-throughput, som Michael Sundström og hans kolleger arbejder med på CPR, men om proteiner og proteinforskning i et længere historisk perspektiv. CPR skulle sættes i en bredere sammenhæng. Proteincentret står på skuldrene af mange generationer af forskere. Det var denne lange historiske tradition der skulle frem i lyset!

Nu har Novo Nordisk Fonden jo den gode vane, at når man vel er kommet overens om de almene rammer for et projekt, så blander fonden sig ikke i det efterfølgende arbejde. Heller ikke i dette tilfælde. Udstillingen er i og for sig en bestillingsopgave, men bortset fra at den skulle handle om proteinforskning historisk set, så har Medicinsk Museion haft frie hænder.

Inden jeg går videre til at fortælle om, hvad disse hænder har lavet, så vil jeg først præsentere udstillingsgruppen.

Det er jo sådan, at enhver udstilling bygger på et samarbejde mellem to professioner – kuratorer og arkitekter/formgivere. Kuratorerne står for tematisering, research, valg af genstande og billeder, tekstskrivning, osv. Arkitekter og formgivere forsøger så at omsætte kuratorernes tanker, skitser og tekster til det tredimensionelle rum og et mere æstetisk udtryk.

Der er alment kendt blandt udstillingsfolk, at det er en meget vigtig forudsætning for en god udstilling, at kuratorer og arkitekter/formgivere kan arbejde sammen. Helst så tæt som muligt i en proces, hvor man gensidigt giver og tager. Hvis kuratorerne får lov at bestemme for meget, så risikerer udstillingen at blive en stor tre-dimensionel bog. Omvendt, hvis arkitekterne og formgiverne får for meget indflydelse, risikerer man, at formen tager overhånden og at hele bliver tom æstetik. Udstillingsmediet er en fascinerende koreografisk øvelse – begge parter må lytte til hinanden og have respekt for hinanden.

Jeg synes, at vi har haft et meget godt samarbejde. Mikael Thorsted, der har været arkitekt på udstillingen, har, som Ulla Wewer nævnte lige før, designet de glasmontre, som Kirsten og Freddy Johansens Fond har doneret til Fakultetet. Mikael har også haft hovedansvaret for opsætningen af udstillingen, dvs. den måde genstandsmaterialet er arrangeret i montrene, for lyssætningen, osv., og han har også koordineret det praktiske arbejde med grafiker og håndværkere. Uden Mikael og hans team (Johnny Madsen, Jonas Paludan og Nikolaj Møbius) var det hele slet ikke blivet til noget.

Vi har også haft meget stor glæde af samarbejdet med vores grafiker, Lars Møller Nielsen, som har lagt designlinien, inkl. farvesætningen, for hele udstillingen og transformeret vores tekst- og billedmateriale til noget som man forhåbentlig har lyst til at se på. Jeg har hørt at museumskuratorer kan tage et kursus som hedder ”Min grafiker forstår mig ikke!” – det kursus behøvede vi heldigvis ikke.

Og så til kuratorteamet. Det har foruden mig selv bestået af Jens Bukrinski fra Novo Nordisk; han er forhenværende proteinforsker med en særlig interesse i røntgenkristallografi, hvilket I snart vil få at se, om ikke andet så på den laser-installation han har kreeret til titelplanchen. Laura Maria Schütze har hjulpet med at holde styr på de mange genstande og billeder. Og endelig har forskningsassistent Adam Bencard gået igennem proteinlitteraturen for at se, hvilke metaforer proteinforskere anvender – i kontrast til de metaforer der bliver brugt indenfor genomics.

Og endelig vores konservatorteam. Medicinsk Museions akademiske konservator Ion Meyer, konservator Nanna Gerdes og konservatorpraktikant Siri Wahlstrøm har arbejdet hårdt med at rengøre – og i nogle tilfælde restaurere – de mange indlånte ting. Det er som at se Askungen forvandles til en prinsesse – især de store subtilisinmolekylemodeller fra Carlsberglaboratoriet var en konservatormæssig udfordring.

Og hvad er det så for en udstilling, vi har lavet? Lad mig først nævne, at der findes to grundlæggende måder at lave udstillinger på. Den ene arbejder udfra en idé, et tema, en problemstilling – og så dykker man ned i museumssamlingerne og håber på, at man kan finde genstande og billeder som illustrerer den tematik. Modsat kan man browse rundt i samlinger og gemmer for at se, hvad der i det hele taget findes af genstande og billeder – og så lader man udstillingstemaet bero på hvad der faktisk findes tilgængeligt.

De to måder at arbejde på svarer til de to idealtypiske arbejdsmetoder i biomedicinsk forskning – på den ene side den hypotetisk-deduktive forskningsmetodik, som indebærer, at man begynder med teorien og derefter afprøver en hypotese på forsøgsdata, og på den anden side det, man kalder empirisme, dvs. at indsamle data og se, om man kan kan finde noget mønster i dem.

I virkeligheden kombinerer forskere jo de to arbejdsmetoder; nogle gange begynder man med teorier og hypoteser, medens andre gange får datamaterialet lov til at tale for sig selv. Detsamme gør folk, som laver udstillinger. I dette tilfælde begyndte vi med et meget alment tema – proteiner i historien – men så kom vi ligesom ikke længere, for bortset fra nogle få ting og sager i Medicinsk Museions egne magasiner, så fandtes der ikke noget om proteinforskning i de danske museers samlinger. Så derfor tog vi kontakt til flere udenlandske museer og med en række forskningslaboratorier og firmaer, og vi sendte også et opråb ud til kollegaerne her på Panum for at finde ud af, om de havde noget liggende i deres gemmer.

Og så begyndte materialet at dukke op.

Det viste sig for eksempel at Uppsala Medicinhistoriska Museum har en helt fantastisk samlig af apparater fra den svenske proteinforsknings guldalder i 1930’erne og 1940’erne, da mænd som The Svedberg, Arne Tiselius og Hugo Theorell opfandt metoder til elektroforetisk separation af proteiner.

Det viste sig, at Carlsberglaboratoriet ikke, som der ellers gik rygter om, havde smidt alt ud som var mere end ti år gammelt, men at de faktisk stadigvæk havde S.P.L. Sørensens oprindelige pH-indikatorer stående på en hylde. Og i det gamle bibliotek på loftet fandt vi den første håndbyggede model af subtilisin – det proteoloytiske enzym, som ad omveje ledte til succen bag Novozymes.

Og sidst men ikke mindst, blev vi kontaktet af flere forskere på Panum og på Rigshospitalet, som havde ting og sager liggende, som måske kunne anvendes.

Listen over museer, laboratorier, virksomheder og privatpersoner, som har bidraget med genstande (’artefakter’ som man siger i museumsverdenen) er for lang til at blive læst op her (I kan se den på en væg i udstillingen). Den er et vidnesbyrd om hvilke potentielle muligheder der er for at lave udstillinger om biomedicinens nutidshistorie. Vi har bare skrabet lidt i overfladen, og jeg er helt overbevist om, at vi kan få fingrene i meget mere spændende historisk materiale hvis (eller snarere når) vi laver en udviddet version af udstillingen.

Det her vidunderlige historiske materiale ledte os efterhånden til et mere specifik tema for udstillingen. Den tematik, som afspejles i titlen – ’Primary Substances: Treasures from the History of Protein Research’ – var faktisk noget vi fandt på ret sent forløbet. Nøgleordet her er ’treasures’ (skatte). Vi bruger det i to betydninger. Dels i betydningen historiske skatte. Flere af genstandene i udstillingen er taget direkte ud af det 20. århundredes biomedicinske skatkammer, fx Arne Tiselius elektroforeseapparat, som ledte til Nobelprisen i 1948 og strukturmodellen af hemoglobin fra 1959, som var et led i den forskning, der gav Max Perutz prisen i 1962. Dvs. skatte i betydningen ikoniske objekter, som afspejler højdepunkterne i den biomedicinske kulturarv – på samme måde som Arne Jacobsens stole og lamper er ikoner for modernismen.

Men ordet ’skat’ har også en anden betydning. Ligesom andre mennesker samler forskere livet igennem på ting og sager, som betyder meget for dem personligt. En proteinmodel, en polyakrylamidgel, en hjemmelavet immunelektroforeseapparat, en notesbog med forsøgsresultater, whatever – sager som på en eller anden måde er emotionelt ladede for forskaren, som bærer på mindet om den dengang man var en ung lovende forsker. Ting, som vækker reminiscenser, ligesom den berømte Madeleine-kage, som vækkede Marcel Prousts hukommelse og fantasier i På sporet af den tabte tid.

De fleste af skattene i denne anden betydning findes ikke på museer nogen steder i verden endnu. De står stadig i kældere eller på hylderne i laboratoriet eller på skrivebordet. Vi fik som sagt kontakt med en række forskere her på Panum og Rigshospitalet og andre steder i landet, som har haft den slags personlige skatte liggende – og som både blev glade og lidt forundrede over, at vil ville låne dem og bruge dem i en museumsudstilling.

Og dette blev så temaet for udstillingen. Vi indså, at resterne af proteinforskningen (og den biomedicinske forskning i det hele taget) fra de sidste årtier findes bevaret i to slags skatkamre. På den ene side er nogle museer, ligesom Medicinsk Museion, begyndt at indsamle og bevare biomedicinens materielle og visuelle kultur, fordi vi mener, at den er en vigtig del af den fælles kulturarv. På den anden side har vi at gøre med genstande og billeder, som er en uadskillelig del af forskernes personlige, individuelle identitet og som på en måde er dybt private.

Vi ser med andre ord udstillingen som en påmindelse om forholdet mellem kultur og eksistens. Vi retter opmærksomheden mod proteinforskningen som en del af den fælles kulturarv; men samtidig vil vi også skabe indsigt i hvordan materielle genstande og billeder er med til at skabe forskeridentitet. Ved at tale om skatte i begge disse to betydninger håber vi at kunne vise, hvordan de to sider af tilværelsen – den kulturelle og den eksistentielle – hænger sammen.

Og til sidst – jeg tænkte på det, som Ulla Wewer sagde om intern forskningskommunikation og om at skabe en fælles fakultetsidentitet. For et par dage siden gik jeg forbi Birthe Høghs kontor (Birthe er lige blevet prodekan for forskning her på SUND), og hun fortalte, at hun lige havde været nede forbi montrene, og så var Tue Schwartz kommet gående forbi og de var gået rundt og havde set på tingene sammen. Pludselig havde Tue opdaget modellen af APP (avian pancreatic polypeptide), som vi har i montren om proteinstruktur. ”Det er jo mit molekyle!”, sagde han (fortalte Birthe mig). ”Nej”, sagde jeg til Birthe, ”Tue må have taget fejl, den har jeg jo lånt af Flemming Jørgensen og Jette Kastrup på Farma, det er jo deres molekyle”. ”Hmm”, sagde Birthe og satte sig ved skærmen, åbnede PubMed, søgte på Schwartz og APP – og fandt to forskningsartikler fra begyndelsen af 90’erne, hvoraf den ene havde både Flemming og Tue som medforfattere.

Den lille episode er for mig en illustration af, hvordan materielle genstande er emotionellt ladede – de vækker minder, de vækker engagement, og det er den slags engagement i forskningen, som er det lim, der holder en forskningskultur sammen. Derfor spiller museerne og deres samlinger og udstillinger en væsentlig rolle – ikke bare for at kommunikere den biomedicinske forsknings resultater videre til offentligheden, men også for at styrke den fælles biomedicinske kultur.
(oversat fra svensk af Anna Sommer)

The tendency towards event culture in contemporary museums

By Biomedicine in museums

The Copenhagen Doctoral School of Cultural Studies is organising an interesting conference in Copenhagen on 6-7 November. Under the title “Event Culture: The Museum and Its Staging of Contemporary Art”, the conference will discuss the changing role of the art museum and the role of contemporary art within the art museum during the past decades — particularly how museums as institutions for preserving and producing knowledge “for eternity” have increasingly become “arenas for experience and events of the moment”:

The shared tendency between museums and contemporary art towards staging and performing ephemeral events and experiences changes the fundamental functions of the museum within a broader cultural context and might indeed change the very role of art in society as well.

I believe this is an interesting and timely topic for science, technology and medical museums as well; especially the three ways in which the conference is supposed to handle this topic is very relevant for the STM-museum world:

First, the organisers point out that “the idea of preservation was central to the founding of museum institutions” but that preservation seems less important today:

Rather, the focus has shifted towards another core aspect of the museum institution, namely that of public accessibility and audiences. This indicates a shift from substance and solidity towards activity and performance; the representation of history, which can be considered an important motive for preservation, has gradually become less outspoken, while representation of contemporaneousness in various guises simultaneously has grown in significance. This raises many questions, among them the questions of what knowledge the museum institution produces and which public demands it facilitates.

They also maintain that these changes “manifest themselves in a tendency towards privileging the temporary exhibition over the permanent collection”:

The permanent collection regarded as the sum of the preservation efforts of the museum institution seems largely to have become a burden rather than an asset, whereas the temporary exhibition is viewed as the medium that holds the potential of drawing a large number of audiences. This tendency is followed by a growing number of freelance curators that work independently of institutions and consequently outside of museums with permanent collections. The expertise of the curator has changed from classical art historical knowledge and skills to knowledge of ‘the state of the art’ of the art scene and that of ‘story telling’ or generating narratives. This raises questions of the role of the curator both in and outside museums today, and of the qualifications, competences, skills and responsibilities of the curator.

Finally, they suggest that these changes “are evident in the privileging of the thematic exhibition format over the chronological exhibition format, and the group show over the solo show”:

Classical art historical exhibition formats such as the monographic exhibition and the survey show are superseded by exhibitions that concentrate on thematic groupings of art works, often disregarding principles of chronology, history, style and medium in favour of staging connections or ‘dialogues’ of a thematic or formal nature between artworks. The raison d’être of the exhibition seems in general to be moving from that of generating knowledge to that of creating events and sensations, stressing the theatrical and spectacular qualities of artworks. The innovations in the field of exhibition aesthetics raise questions of what kinds of context that are being provided and what kinds of knowledge that are being produced in museum exhibitions, and how the audience is supposed to, and indeed given the option to, engage in this production.

All these three topics are extremely relevant for the way we think about the changing practices and roles of STM history museums as well. Not that the tendencies haven’t been discussed before, but this conference addresses them head-on and in one comprehensive setting.

Deadline for registration: 22 October. See further http://eventculture.ikk.ku.dk

Explaining Split+Splice on Danish TV

By Biomedicine in museums

The theme of this year’s Golden Days festival in Copenhagen is ‘Body Performance: corsets, champions and cialis’. Medical Museion takes active part with the Split+Splice-exhibition and Phillip Warnell’s ENDO-ECTO-performance on Sunday.

As a prelude to the festival, the Copenhagen local TV-channel Lorry aired a short feature about three current body-exhibitions in Copenhagen, including Split+Splice. See here how the guest curator of the exhibition, Martha Fleming, explains some of the basic ideas behind the show (3 mins 15 secs into the programme).

Stories between art and science — and the history of the ribbon diagram of protein structure

By Biomedicine in museums

I was supposed to give a presentation at the one-day meeting ‘Stories Between Art and Science’ in Oporto, Portugal, next week but had to decline because I’m on paternal leave with my youngest daughter in September and October.

Anyway, the programme has just been distributed and it looks tantalising. Speakers include:

* Michael Punt: Provisional Connection
* Monique Sicard: Between Painters and Scientists/The Paradox of the Concomitant Emergence of Pictorial Abstraction and Photographic Realism
* Shirley Wheeler: Tracing the Invisible
* Maria Esteva: Endless Possibilities: Digital Collections as Crossroads between the Humanities and the Sciences
* Len Massey: Drawing the Invisible
* Jane S. Richardson: Drawing 3D Protein Structures
* Laura Salisbury: A Neurological Modernism: Language, Materiality and the Twentieth-Century Word
* David A. Kirby: Big Screen Science: Scientists’ Backstage Role in the Production of Hollywood Films
* David Frankel: Visuality/Sound and the Economy
* Deanna Petherbridge: George Stubbs’ Comparative Anatomical Exposition (1795-1806) and its Relationship to Theories of Degeneration of the Primordial Species
* Daniela Coimbra: Psychology, Music and Performance
* Vincent Barras: Report on an Art-Science Doctoral Program: Neurosciences, Psychopathology and Arts, XX-XXIth C.

I would have loved to hear and discuss at least half of these papers. For obvious reasons, I would have been very interested to hear Shirley Wheeler’s talk, because she curated the ‘Design4Science’ exhibition that we displayed here at Medical Museion in Copenhagen last spring.

But I would particularly have loved to hear Jane Richardson talk about her work on 3D protein structure drawings — Richardson famously developed the now ubiquitous ribbon diagram (a.k.a. Richardson diagram) of protein secondary and tertiary structure models in the 1980s.

This representation of the enzyme subtilisin Carlsberg (Protein Data Bank nr 1c3l) that we are currently displaying in the ‘Primary Substances: Treasures from the History of Protein Research’-exhibition is a nice example of a ribbon diagram:

The amino acid sequence is sequentially coloured — from dark blue at the N-terminal end through light blue, green, yellow, orange, and finally red at the C-terminal end. The spiral patterns represent α-helices. The arrows represent parallel β-sheet-forming β-strands in the core of the protein. The thin tubes represent the loops in the structure. The transparent outer layer represents the van der Waals surface, which encloses the molecular volume of the whole protein. (from ‘Protein Substances: Treasures from the History of Protein Research).

Today’s ribbon diagrams are based on graphical display programmes like PyMOL. But when Jane Richardson first developed these diagrams around 1980 she did it in hand-drawing. It would have been great to hear her personal story of the ribbon diagram and the development of this mode of representation, from hand-drawing to computerised design.

Dekan Ulla Wewers tale ved åbningen af 'Primary Substances'

By Biomedicine in museums

For dem som ikke var til stede ved åbningen af vores nye udstilling ‘Primary Substances: Treasures from the History of Protein Research’ sidste fredag, bringes her dekan Ulla Wewers inledende tale i Dam-auditoriet. Talen sætter en fin ramme for, hvorfor udstillingen er opsat i Det Sundhedsvidenskabelige Fakultets hovedbygning på Blegdamsvej, og lægger bla. vægt på at det nye udstillingsområde i Panumbygningen vil kunne bidrage til skabelsen af en fakultetskultur og fakultetsidentitet.

Kære alle sammen

Velkommen til indvielsen af fakultetets nye udstillingsområde og åbningen af den første udstilling – ’Primary Substances: Treaures from the History of Protein Research’.

Udstillingen er udarbejdet af fakultetets eget museum, Medicinsk Museion, i anledning af åbningen af The Novo Nordisk Foundation Center for Protein Research. Det er proteincentret, der er anledningen til den aktuelle udstilling, og derfor er dagens event en kombination af udstillingsåbning og præsentation af og rundvisning i vores nye flotte proteincenter.

Forskning i proteiner er en strategisk vigtig opgave for et sundhedsvidenskabeligt fakultet. For tyve år siden ville man nok have sagt, at forskning i opbygningen af det menneskelige genom og de arvelige betingelser for sundhed og sygdom var den vigtigste strategiske opgave for biomedicinsk forskning.

Men efter at det humane genom blev kortlagt i begyndelsen af dette årti, er det strategiske tyngdepunkt blevet forskudt/har det strategiske tyngdepunkt ændret sig. Det er ikke længere livets bog og livets kode, der står i centrum for den biomedicinske forskning – der er nu fokus på, hvordan bogen bliver læst i cellernes maskineri.

Og i det maskineri spiller proteinerne den helt centrale rolle. Tusinder, måske hundredetusinder af forskellige slags proteiner – enzymer, membranproteiner, signalproteiner og peptider – danner et uhyre komplekst netværk af relationer, som får cellen, og dermed kroppen, til at fungere.

Proteiner har stået på dagsordenen for sundhedsvidenskabelig forskning i over hundrede år. Også her på SUND har mange generationer af forskere gjort en stor indsats for at forstå enkelte proteiners struktur og funktion. Med The Novo Nordisk Foundation Center for Protein Research går vi nu et skridt videre – Novo Nordisk Fondens donation på 600 mio. kr., betyder, at vi nu kan gøre en massiv indsats for systematisk at forstå opbygningen af proteomet.

Proteinforskning vil altså i de kommende år udgøre en væsentlig del af SUNDs strategiske satsning. Dette betyder også, at vi vil lægge vægt på proteiner og proteinforskning i vores forskningskommunikation. Både i den eksterne kommunikation til medier og befolkningen, hvor vi fortæller om de seneste forskningsresultater og deres betydning for sundhed og sygdom. Men også i den interne forskningskommunikation på SUND, hvor vi vil øge bevidstheden blandt studerende og ansatte om proteinforskningens betydning for hele fakultets arbejde.

Den interne forskningskommunikation handler ikke kun om at fortælle de seneste nyheder og resultater. Det handler i lige så høj grad om at skabe en fælles fakultetskultur. Et fakultet er mere end sine medarbejdere og forskningsartikler – det er også en fælles kultur, en fælles bevidsthed om, at det vi går og laver er vigtigt – en fælles identitet, der handler om at gøre SUND til et af Europas stærkeste sundhedsvidenskabelige fakulteter.

Som et bidrag til skabelsen af en sådan fælles fakultetsidentitet har vi etableret et nyt udstillingsområde her på Panum. Den aktuelle anledning var den planlagte proteinudstilling, som tidligere direktør for Novo Nordisk Fonden Gert Almind initierede planlægningen af – og som nu som Birgitte Nauntofte nuværende direktør for Novo Nordisk Fonden og Thomas Söderqvist fra Medicinsk Museion vil fortælle mere om et øjeblik. Men vi syntes ikke, det var nok med en enkelt udstilling – vi ville skabe et permanent udstillingsområde her på Panum.

Denne drøm blev til virkelighed ved hjælp af en generøs donation fra Kirsten og Freddy Johansens Lægevidenskabelige Fond, som har finansieret den lange smukke montrevæg i Vandrehallen, lige udenfor auditoriet og ned mod det nye kantineområde, som vi indviede tidligere i år. Montrerne er designet af arkitekt Mikael Thorsted, som ligeledes har stået for at bygge og installere.

Proteinudstillingen løber frem til januar 2010 – og herefter vil vi følge op med en serie af udstillinger om aktuelle og historiske emner, som er relevante for ansatte, studerende og gæster på SUND. Hvad der kommer hernæst vil vi ikke afsløre, men indtil da håber jeg, at I vil nyde ’Primary Substances: Treaures from the History of Protein Research’.

Velkommen!

Phillip Warnell will swallow a pill camera in Copenhagen on Sunday

By Biomedicine in museums

Bente and her crew are right now making the last preparations for the next public event here at Medical Museion, viz. Phillip Warnell’s performance ENDO-ECTO on Sunday, 13 September, at 2pm.

In front of the audience in the old anatomical theatre, Phillip will swallow a  pill camera — and gastroenterologist Simon Anderson, London, will be our guide on the camera’s journey through Phillip’s gastrointestinal tract.

The event is an extension of the theme in one of the rooms in our current temporary exhibition ‘Split+Splice: Fragments From the Age of Biomedicine’, which opened in June. This ‘scopic’ part of the exhibition builds mainly on Jan Eric Olsén’s research work on the history of endoscopic technologies, and therefore Jan Eric will be one of the commentators during the event.

Tickets (120 DKK) can be reserved at www.politikenbillet.dk. Read more about the event in Danish here.

Medical steampunk

By Biomedicine in museums

Yesterday, I asked one of our business partners, who attended the opening of our new exhibition, Primary Substances: Treasures from the history of protein research, last Friday what he thought about it.

“I thought it was fino”, he replied, and added:

I like old instruments and packings — it reminds me of Jules Verne and it’s a pretty big subgenre that you can find on the web under the label Steampunk http://steampunkworkshop.com/lcd.shtml

That’s an interesting comment.  I’ve never thought about semi-old scientific instruments in terms of steampunk before (had heard about steampunk, but didn’t really know what it stands for).

Our collection of medical and medicotechnical instruments and devices is pretty big. It’s particularly strong on instruments made in the industrial (steam and electricity) era; less so on 17th-18th century objects and late 20th century ones (although we’ve begun acquiring lots of instruments from the last decades as well).

I guess this means that Medical Museion is full of medical steampunk. I just learned from the Wikipedia article on steampunk that the main difference between it and cyberpunk (which I’m much more familiar with) is that steampunk is generally much less dystopian.

Isn’t that what characterises medical technology as well? It’s much more utopian than dystopian (you would never try to destroy the world with the help of an electromechanical ECG machine, would you?).

Sounds like we’ve got a theme for our next public exhibition: Medical Steampunk! Much better topic than the history of medical instrumentation (yawn!).

Blogs for innovative academics

By Biomedicine in museums

The Accredited Online Universities website thinks this humble blog is among the “100 best blogs and websites for innovative academics”:

“Consider this your one and only stop for awesome biomedical news. It offers info on upcoming conferences, the role of technology in affecting social change, the importance of organ donors, and more”.

Well, that’s nice to hear!

Btw, the other 99 are:
BlogScholar ; ProTeacher Community ; Students of the World ; Experiential Education Portal ; Education Week ; Teachers.net ; Edutopia ; Science Fair Project Resources ; ProTeacher Directory ; Teacher Leaders Network ; Effective Teaching ; Building Excellence Together ; To Try to Teach to Wonder ; Teach Effectively ; The Education Wonks ; Critical Mass ; About.com: Graduate School ; Academic Productivity ; Technology Solutions for Teaching and Research; Techsophist ; Higher Education News from the Collegiate Way ; The Kept-Up Academic Librarian ; American Revolution Blog ; Early Medieval Art ; Art(h)ist’ry ; The View From Kalamazoo ; Confessions of a Young Professor ; Academic Sandbox ; Keywords for American Cultural Studies ; Literature Compass Blog ; New York Philosopher ; Objectivist v. Constructivist v. Theist ; Observations on film art and Film Art ; Quod She ; Varieties of Unreligious Experience ; A. Lincoln Blog ; Blogging the Renaissance ; The Cranky Professor ; English Eclectic ; Medieval Crusades ; World War II History ; The Victorian Peeper ; The Excluded Middle ; Mumblings of a Platonist ; Dial “M” for Musicology ; Musical Perceptions ; Renewable Music ; Smarter Music ; America’s Young Theologian ; Better Bibles Blog ; Just This Side of Heresy ; Slave of the Word ; Theologies ; Thoughts On Antiquity ;  The Becker-Posner Blog ; Biocurious ; Econ Academics Blog ; Bioethics Discussion Blog ; Women’s Bioethics Blog ; Ethical Technology ; Abandoned Footnotes ; Time to Eat the Dogs ; Cognitive Daily ; Advanced Studies ; Not Even Wrong ; Swans On Tea ; Watered Down Physics ; Union Street ; Rethinking Markets ; Uncommon Thought Journal ; Dynamics of Cats ; Bad Astronomy ; Law School Academic Support Blog ; Neuroethics & Law Blog ; Iconoclasm ; Art and Architecture ; “no words no action” ; Learning Architecture ; Don’t Forget Your Shovel ; Iterating Towards Openness ; The Stingy Scholar ; Chasing the Dragon’s Tale ; Procrastination ; iMechanica ;Design Impact ; Ars Mathematica ; Good Math, Bad Math ; Three-Toed Sloth ; Mind Reader’s Dictionary ; Thoughts of a Neo-Academic ; Looking At Nothing ; The Sceptical Chymist ; A Sibilant Intake of Breath ; Broadbanding the Nation ; The Duck of Minerva ; (Notes on) Politics, Theory & Photography ; Global Health Ideas ; Doctor of Journalism ; Thinking With My Fingers

 

Er vores seneste udstilling et eksempel på Steampunk?

By Biomedicine in museums

I går aftes spurgte jeg en af vores businesspartners hvad han syntes om Medicinsk Museion’s seneste udstilling — Primary Substances: Treasures from the history of protein research — som åbnede i fredags:

Jeg synes udstillingen var fino […] Jeg kan altid godt lige gamle instrumenter og emballager – det minder om Jules Verne og der er en ganske stor subgenre man især kan se på nettet under betegnelsen Steampunk http://steampunkworkshop.com/lcd.shtml

Hmm? Sådan har jeg aldrig tænkt på videnskabelige instrumenter før :-). Spændende sammenligning. Medicinsk steampunk!