Skip to main content

Materialitet og sanselighed — om at bryde visualitetens tyranni på museer

By Biomedicine in museums

Indtil for nylig har det været tekster og fortællinger, forklaringer og sammenhænge der har stået i centrum for museernes opmærksomhed. Museerne er blevet opfattet som en slags uformelle læringsrum, hvor genstandene nærmest er blevet reduceret til illustrationer til forklaringer og fortællinger.

Men nu kan vi se tegn på at genstandene i deres egen ret er på vej tilbage i museumsverden igen. Flere og flere museer er blevet optaget at arbejde med tingene som ting i sig selv, og ikke kun som props i de kuratorielle fortællinger.

Samtidigt med at tingene er på vej tilbage, så er der en voksende interesse for tingenes sanselige kvaliteter. Og da mener jeg ikke sanselighed i form af en dramaturgisk iscenesættelse af fortællingerne — det er endnu en slags props og en hel museumsindustri i sig selv — men den sanselige oplevelse af tingene selv.

Det er denne form for direkte og umedieret tingslig sanselighed (æstetik i ordets oprindelige Baumgarten’ske betydning) vi er begyndt at interessere os for her på Medicinsk Museion. Udstillingen MetaScent, som åbner i dag, er et led i interessen for denne slags sanselighed.

Sammenhængen mellem materialitet og sanselighed er imidlertid ikke helt ligetil. Alle sanser er ikke lige materielle.

Jeg tror man med fordel kan skelne mellem de ”virkeligt materielle sanser” og de ”ikke-helt-så-materielle sanser”.

Med de ”virkeligt materielle sanser” mener jeg de sanser, som handler om den håndfaste og umiddelbare interaktion mellem tingene og os selv som materielle kropslige væsner (som min kollega Adam Bencard plejer at minde mig om at vi jo er).

Den mest sanselige form for nærkontakt mellem os og de materielle ting — den mest umiddelbart materielle af sanserne — er nok følesansen. Receptorer i fingrene og huden går i gang når vi rører ved tingene. Vi sanser bogstaveligt materialiteten mellem fingrene.

Høresansen er jo ret beset også meget materiel. Det man kalder ”lyd” opstår da molekylerne i luften svinger, og luftsvingningerne påvirker trommehinden, som via de små ben i det indre øre sætter små flimmerhår i bevægelse. Ren materialitet.

Det samme gælder smagssansen. Små molekyler i maden går i clinch med store molekyler (såkaldte smagsreceptorer) i celler på tungen.

Og det samme med lugtesansen. Ofte tænker vi nok ikke på lugtesansen som en materiel sans. Lugt opleves tit så esoterisk, at man nemt glemmer, at det er tale om ren hardcore-materialitet: lugt opstår da molekyler i luften binder sig til lugtreceptormolekyler i næsen. Det er også en helt igennem materiel proces.

Men hvad så med synssansen – den femte af de fem klassiske sanser? Er den en ”virkeligt materiel sans”? Både ja og nej. Husk på, at det at ”se”, rent biologisk og fysisk set, er det samme som at registrere elektromagnetisk stråling i et snævert område af det elektromagnetiske spektrum i en bølgelængde der ligger cirka mellem gamma/røntgenstråler og radiobølger, og at elektromagnetisk stråling har en lidt borderline-agtig status ud fra et materialitetsperspektiv. Lys er både lidt materielt (partikler, så kaldte fotoner), men samtidigt er det underligt immaterielt (bølger). Og selv det materielle aspekt af lyset er lidt mærkeligt, for fotonerne har ikke rigtigt nogen masse.

Så man kan med vis ret sige, at synssansen faktisk ikke er nogen rigtigt materiel sans; at synssansen til forskel fra de fire øvrige klassiske sanser ikke består i en entydigt materiel interaktion mellem vores kroppe og verden omkring os.

Og det leder til et musealt paradoks:

På den ene side er museerne endelig ved at frigøre tingene fra de snærende fortællinger og fortolkninger; vi er ved at slippe dem fri fra sprogets snærende bånd. Og da ville man jo tro at det var de ”rigtige materielle sanser” som ville komme på spil.

Men på den anden side får synssansen alligevel lov til at tage al opmærksomheden. På trods af den voksende interesse for ting og materialitet på museerne – og på trods af al snak om den såkaldte ”materielle vending” blandt humanisterne — så udstiller vi alligevel vores ting bag glas, hvor vi kan få lov at kikke på dem. Men ikke røre dem, eller høre, hvordan det lyder da vi slår på dem, eller smage eller lugte til dem. Og udstillingsarkitekterne taler om lyssætning – men sjældent om lydsætning, og aldrig om følesætning, for ikke at tale om smagssætning.

Synssansen og det visuelle dominerer altså stadigvæk museumsoplevelsen. Trods at museerne er fyldt op med materielle ting, som vi ville kunne høre og smage og føle på, og lugte til, så er de besøgende stadigvæk underlagt et visualitetens tyranni. Og selv om museerne nogen gange inddrager andre sanser, især hørelsen, så er det primært som en ekstra dramaturgisk foranstaltning med hensigt at understøtte de visuelle oplevelser og fortællingerne (props igen!). Men ikke for at undersøge tingenes egne auditive egenskaber.

Der kan være mange årsager til at visualiteten har fået – og stadigvæk har – en så dominerende plads på museerne. Det hænger nok bland andet sammen med at hele vores kultur er blevet så gennemgående visuelt orienteret (og digitaliseringen gør det ikke bedre). At udrede disse årsager ville dog blive en hel forelæsning i sig selv, så det vil jeg undgå her — og bare afslute med at sige at her på Medicinsk Museion er vi startet en modstandsbevægelse mod visualitetens tyranni.

Det betyder sådan set ikke at vi mørklægger udstillingerne. Og vi lægger stadigvæk vægt på lækkert lys (LED-lys selvfølgelig, for at være miljøbevidste). Men vi er også begyndt at interessere os for, hvordan man kan udforske tingene med sanserne, med alle sanser. Her er nogle eksempler:

Billede2I den lydinstallation (Labyrinthitis) som den eksperimentelle lydkunstner Jakob Kirkegaard lavede her på museet for nogle år siden, var ideen netop at undersøge høresansen i dens allermest ekstreme form og omforme den til et stykke musikalsk komposition.

Høresansen vil vi helt sikkert vil vende tilbage til i andre sammenhænge. Tag fx den kendsgerning, at ting af plastic lyder helt anderledes da man håndterer dem end ting af glas og metal. Den hverdagsæstetiske oplevelse af plastic (i køkkenet, klinikken eller laboratoriet) bygger i lige så høj grad på vores auditive perception af tingene som på den visuelle perception.

Billede2Med hensyn til følesansen har lektor Jan Erik Olsén og PhD-studerende Emma Peterson udviklet et forskningsprojekt med udgangspunkt i en stor samling af genstande, som Medicinsk Museion fik fra Blindeinstituttet i Hellerup for et par år siden. Jan Erik og Emma har så at sige trådt ind i rollen som blinde børn, og har ved hjælp af følesansen udforsket et genstandsunivers, som er helt anderledes end det majoritetsbefolkningen normalt ser.

Smagssansen, må jeg erkende, har vi desværre kun strejfet endnu. Den er jo en lidt kedelig sans, fordi den ikke har mere en fem (maksimalt ti) kvaliteter – sød, sur, salt, bitter og umami, og måske også metallisk og astringerende og kalket – så det er begrænset, hvad man kan gøre med den på museet. Men forhåbentlig ikke helt umuligt.

Billede3Og selv om vi laver modstand mod det, jeg kalder visualitetens tyranni, så kunne vi ikke dy os for at invitere fotokunstneren Nikolaj Howalt til at lave en udstilling som eksperimenterer med lyset. Men med den pointe, at i stedet for at bruge lyset til att se på de materielle ting, så bruger Nikolaj de materielle museumsgenstande til at undersøge lysbølgerne og vores sansning af lyset.

Og så til sidst lugtesansen. Det lille udstillingsrum – eller installationsrum skulle vi måske kalde det – som vi åbner i dag under navnet MetaScent, handler altså om lugten. Om kroppens lugt, om lugten af sygdom og om at udstille lugt på museet.

Jeg har jo haft privilegiet at være PhD-vejleder for Anette Stenslund, som fik ideen til rummet og som har konceptudviklet og kurateret det, med Bente Vinge Pedersen som museal projektvejleder. Billede4Og jeg må erkende, at det har været en fantastisk næseåbnende rejse at følge Anettes forskningsprojekt, og at få lov at være med i tilblivelsen af dette — også internationalt set — unikke udstillingseksperiment.

Jeg bruger ordet ’eksperiment’ bevidst. Som universitetsmuseum (vi er jo en del af Københavns Universitet), er Medicinsk Museions mandat ikke nødvendigvis at få største mulige antal besøgende ind gennem dørene. Det vigtigste for et universitetsmuseum er at eksperimentere, konceptudvikle og afprøve teorier i praksis — for derigennem at være med til at åbne nye veje for hvad museer kan lave.

Derfor håber jeg, at I vil se (og lugte) vores nye udstilling som en del af et PhD-projekt og som et eksperiment i at udforske en ny dimension af den materielle tilværelse på museet.

Og derfor er vi også meget, meget åbne for kritiske synspunkter. Så kom endelig med kritik af teksterne, af valget af genstande, af måden vi har præsenteret stoffet på – og hjælp os endelig med at svare på det spørgsmål som studieværten på TV2, Stine Sylvestersen, spurgte Anette om i sofaen i Lorry’s Lounge forleden (se 10’15” og fremover): ”Hvorfor skal man udstille lugte på museum”?

Vi lader spørgsmålet hænge lidt i atmosfæren herinde.

(Tale ved åbningen af udstillingen MetaScent på Medicinsk Museion, onsdag 14. maj 2014).

Se også en kort nyhedsvideo med Anette Stenslund her.

Science in the Arts seminar at Medical Museion on 9 April, 1-2 pm

By Biomedicine in museums

On 9 April 9, the international art laboratory Hotel Pro Forma organizes a seminar discussing the connections between science and artistic process in collaboration with Medical Musieon, the Center for Healthy Aging at the University of Copenhagen, and the research project Robot Culture and Aesthetics (University of Copenhagen).

The point of departure for the discussion is the Japanese visual artist and performer Ayaka Okutsu’s current art installation Meating Ghost that combines art and scientific research. Ayaka Okutsu is artist-in-residence with Hotel Pro Forma from January to April 2014. See more below.

Presenters:

  • Thomas Söderqvist, Director, Medical Museion
  • Lene Juel Rasmussen, Managing Director, Center for Healthy Aging
  • Ayaka Okutsu, Visual Artist, Artist-in-Residence at Hotel Pro Forma
  • Elizabeth Ann Jochum, Founder, Robot Culture and Aesthetics

When: 9. April 2014, from 13.00 to 14.00.
Where: Medical Museion, The Auditorium, Bredgade 62, 1260 Copenhagen

Admission is free, but registration for this event is necessary, as there are limited seats.
The presentations will be in English.

Registration:
7 April 2014 to Martin Rørtoft, mr@hotelproforma.dk

In Meating Ghost Japanese visual artist Ayaka Okutsu investigates the manipulation of different senses as a way of making the audience aware of their perception. The work is a video installation with binaurally recorded sound, which gives 360-degree perception through hearing. It creates an uncanny sense of dimension and physicality, offering artificial impairment in hearing and seeing.

Meating Ghost will be exhibited Saturday 5 April, 5.30-9 pm at Atelier Hotel Pro Forma, Strandlodsvej 6b, 3rd floor, 2300 Copenhagen S. There is free admission.

Meating Ghost

Galen som geometer og læge

By Biomedicine in museums

Gæsteforsker Kirsten Jungersen her ved Medicinsk Museion har skrevet en artikel om den græske filosof og læge Galens geometriske og medicinske tænkning til et festskrift for den danske klassiske filolog Christian Marinus Taisbak, en skrift som de færreste medicinske museumsfolk nok vil falde over af sig selv.

Målgruppen er Kirstens filologiske kolleger, som ikke kender meget til Galen, i håb om, som hun siger, “at interessere dem for medicinhistorie som jo indeholder så mange menneskelige sider”.

Her er linket: http://aigis.igl.ku.dk/CMT80/KJ-Geometri.pdf

Touching The Tactile — workshop at Medical Museion, 10-11 April, 2014

By Biomedicine in museums

Next month, Jan Eric Olsén is co-organizing a workshop titled “Touching The Tactile” here at Medical Museion.

The aim of the workshop is “to approach the sense of touch via a series of hands-on investigations and discussions that will take place within the context of art and museum practices”.

By focusing on touch, the workshop draws attention to features that are often overlooked in the fabric of art exhibits and museum displays. More particularly, the workshop will unfurl the experience and knowledge that comes with touch and the things that we touch. These are experiences that span from intimate relationships, over the skills of diverse crafts and the knowledge of specific materials to pedagogical methods and artistic positions that entail the actual touching of objects and works (e.g. museum exhibits for visually impaired people and artworks such as Gonzalez-Torres candy spills). The question is, among others, what kind of knowledge do we speak about with regard to touch? What kind of remembrance is invoked? Is it conceptual, can it be conceptualized or does it rather stand in opposition to concepts and visuality? Likewise, what difference does the actual touching of artworks and museum objects make?

Preliminary programme:

Medical Museion, Thursday 10 April

• 13.00 – 13.20
Welcome: Thomas Söderqvist, Director, Medical Museion
Introduction to the workshop theme: Jan Eric Olsén, Medical Museion

• 13.25 – 14.10
Roundtable presentation, 4 minutes each: background, interests, perspectives…

• 14.15 – 15.00
Teresa Nielsen (Vejen Art Museum): “Vejen Art Museum: a project for the blind – to the delight of many others”.

15.00 – 15.30
Jan Eric Olsén (Medical Museion): “Tactile extracts from the blind-historical collection”.

• 16.00 – 16.45
Lucy Lyons (London): “Touch but don’t touch: touching by proxy”.

• 16.45 – 17.30
Ane Pilegaard Sørensen (Medical Museion): “Between bodies: exhibiting medical materialities”.

• 17.30 – 18.00
Erik Hippe (Copenhagen): Demonstration of medical palpation.

Royal Academy of Arts, Friday 11 April

• 10.00 – 10.45
Zoe Laughlin (Institute of Making and the Materials Library Project, London): Title TBA

•11.15 – 12.00
Michael Renner (Hochschule für Gestaltung und Kunst, Basel): “Ceramics: intersection of the tactile and the visual”.

•13.00 – 13.45
Tony Hildebrandt (Instituto Svizzero, Rome): “Drawing blindfolded: on the relation of touching and memory”.

• 13.45 – 14.30
Jakob Bak, Jamie Allen, David Gauthier (Copenhagen Institute of Interaction Design): Title TBA

• 15.00 – 15.45
Anette Stenslund (Medical Museion): “Touching absence: the smell of nothing”.

15.45 – 16.30
Interlude on touching

• 16.30 – 17.15
Laura Liv Weikop (Danish Design Museum Copenhagen): “The Exhibition Lab : from glass cases to affect”

• 17.15 – 17.45
Final discussion

Contacts: Associate professor Jan Eric Olsén, Medical Museion, jeon@sund.ku.dk.

"Så tæt på hinanden som ordene Leber og Leben"

By Biomedicine in museums

På torsdag d. 6. marts kl. 20  kommer den tyske forfatter David Wagner til Medicinsk Museion og fortæller om sin prisbelønnede roman Leben — en intens beretning om tiden før og efter en levertransplantation. Den udkommer på dansk senere i år.

I forbindelse med Goethe-Instituttets program til støtte af oversættelser kommer den tyske forfatter David Wagner til København for at præsentere sin prisbelønnede bog Leben. Arrangementet sker i samarbejde med litteraturfestivalen København Læser og Det anatomiske Teater på Medicinsk Museion. David Wagners roman udkommer på dansk hos Gyldendal i efteråret 2014.

David Wagner fik i 2013 tildelt litteraturprisen på Leipziger Buchmesse. Juryens begrundelse lød: „Lakonisk og med et snert af humor fortæller David Wagner i Leben historien om en levertransplantation. Den normale sygehushverdag og de eksistentielle spørgsmål ligger i denne fortælling lige så tæt på hinanden som ordene Leber og Leben.“

Foto: David Wagner © Susanne Schleyer

David Wagner er født i 1971. Han debuterede i 2000 med romanen Meine nachtblaue Hose og har siden da udgivet en række fortællinger, essays og romaner. Han bor i Berlin.

Foto: København læser

Litteraturfestivalen København Læser har i 2014 valgt kroppen som tema. Kroppen er et af de mest diskuterede begreber i den aktuelle europæiske litteratur – det gælder både inden for skøn- og faglitteraturen. „Forfattere skriver om kærlighed, sex og vold, sundhed, operationer og mange andre spændende emner – og det har de altid gjort.“ (Annette Matthiesen)

Foto: Medicinisk Museion

Efter en kort introduktion af Medicinsk Museions samlingsleder Ion Meyer, taler adjunkt Anna Lena Sandberg med David Wagner om krop og litteratur, om levere og liv. Samtalen foregår på tysk, men vil undervejs blive kommenteret på dansk. Der læses korte tekststykker op fra bogen på både tysk og dansk.

På grund af et begrænset antal pladser kræves der billet til arrangementet. Billetterne kan afhentes gratis fra 15. februar på Goethe-Instituttet eller på Medicinisk Museion ved kassen.

Se nærmere på: www.goethe.de/krop og http://www.goethe.de/ins/dk/kop/ver/da12280132v.htm

Vetenskapsmuseer och den materiella vändningen i humaniora – biopolitisk abdikation eller medborgarengagemang?

By Biomedicine in museums

Hvis du tilfældgvis er i Lund om eftermiddagen torsdag den 13. marts, er du meget velkommen til mit seminar på Institutionen för Kulturvetenskaper vid Lunds Universitet.

Jeg skal tala om de biopolitiske implikationer af at fokusere på ‘tingen i sig’. Her er abstractet:

Vetenskapsmuseer och den materiella vändningen i humaniora – biopolitisk abdikation eller medborgarengagemang?

 

Medicinsk Museion vid Köpenhamns Universitet är en nytt slags ’hybrid’-museum, som kombinerar forskning i medicinsk humaniora med utställningar, kulturarvsgenerering, konstinstallationer, events och en stark närvaro på sociala medier. Även om materiella ting varken kan tala eller handla, så har de huvudrollen i verksamheten: ledstjärnan för Medicinsk Museions teoretiska och praktiska arbete är en radikal tolkning av den ’materiella vändningen’ inom humaniora. Vilka är de biopolitiska implikationerna av ett sådant fokus på tingen ’i sig’? Kan museet bidra till ett medborgarengagement i medicinsk vetenskap och teknologi?

Seminaret foregår i samarrangement med Hans Larsson-samfundet.

Sted: Anatomen: Sal 202. Tid: 15.15-17. Efterfølgende reception. Læs mere her.

Thomas Söderqvists tale ved åbningen af MEDICOTEKNIK, 27. november 2013

By Biomedicine in museums

Her er min tale (på svensk) ved åbningen af MEDICOTEKNIK, onsdag den 27. november:

Goddag allesamman, jag heter Thomas Söderqvist, jag är professor i medicinhistoria på SUND-fakulteten vid Köpenhamns Universitet, och museumschef härinne på Medicinsk Museion.

Jag tänkte jag skulle säga några ord om bakgrunden till den här utställningen. Som nu säkert har redan gissat, så har utställningen kommit till stånd genom ett mycket nära samarbete med Dansk Medicoteknisk Selskab – inte bara ekonomiskt, utan också i hög grad med hänsyn till innehållet.

Och det är ett innehållssamarbete som på många sätt är förebildligt för hur jag föreställer mig att ett medicinsk museum borde fungera.

En av mina mångåriga drömmar för Medicinsk Museion har varit att museet ska kunna fungera som en mötesplats mellan sundhetssektorn och resten av befolkningen. Den dialogiska, kulturell interfacen, så att säga.

Så liksom sjöfarten har sitt eget Museum Søfart, och designvärlden har Danmarks Designmuseum, så har sundhedssektorn sitt eget kulturmuseum.

Ett museum där vi kan visa hur dagens medicinska forskning och teknologi och behandlingsformer har sina historiska rötter, och där vi kan ta den viktiga diskussionen om hur framtidens vetenskap och kultur kan tänkas se ut – en diskussion som försiggår i ett hus som är fyllt med medicinska föremål och bilder och dokument från 1700-talet fram till idag. En kulturskatt som visar att vetenskap och teknologi kanske är den allra viktigaste form för kultur vi har i nutidens samhälle.

Det är min dröm. Och den är inte alltid så lätt att realisera. För medicinsk forskning och teknologi är en rätt komplicerad form för kultur. Så när man vill berätta om vetenskap och teknologi på ett kulturmuseum måste man ha ett intimt samarbete mellan museets in-house-expertis på historia, design, kommunikation å ena sidan, och å andra sidan medicinsk och teknologisk expertis, som förstår hur molekyler, organ och maskiner fungerar.

Här på Medicinsk Museion har vi under de senaste 6-7 åren experimenterat med olika former för samarbete med medicinsk och teknisk expertis i en rad utställningar. Ta t.ex. den utställning om bypass-kirurgi som står här inne vid siden av hörsalen (och som ni snart ska passera för att komma in till Medicoteknik-utställningen) — den gjordes i ett mycket nära samarbete med gastrokirurger på Hvidovre Hospital och diabetesforskare vid Köpenhamns Universitet.

Och den utställning som vi öppnar här idag – Medicoteknik – den har alltså föregåtts av samråd med Dansk Medicoteknisk Selskabs jubileumsgrupp och med interviews och goda råd från ingenjörer i de tolv medicotekniska företag som har levererat föremål och annat material till utställningen.

Den här typen av samarbete har gett oss blod på tanden – och vi ser redan nu en rad intressanta samarbetsmöjligheter.

För det första när det gäller insamling. Det är ju så, att för museerna är samlingarna alfa och omega. Utan samlingar kan vi inte göra särskilt mycket. Och det räcker inte med saker och ting från gamla goda dagar – vi behöver också ting från dagens medicinska vetenskap och teknologi.

Men tyvärr är det så, att en stor del av det nutida medicinska vetenskapliga och tekniska kulturarvet håller på att försvinna. Ingenjörer och läkare tänker inte alltid på att deras saker faktisk är en väsentlig del av vårt samlade kulturarv. Och Nationalmuseet och andra kulturmuseer förstår överhuvudtaget inte att vetenskap och teknologi är en integrerad del av vårt gemensamma kulturarv.

Så därför vill vi enormt gärna fördjupa samarbetet med Dansk Medicoteknisk Selskab, med branchföreningen Medicoindustrien och med de medicotekniska företagen för att få räddat denna centrala del av kulturarvet.

Den andra samarbetsmöjligheten är naturligtvis att bygga vidare i kölvattnet på den här utställningen. Dvs. vi skulle vilja göra stora, breda utställningar – och events – och andra typer av aktiviter – på teman som t.ex. hörsel och hörselsteknologi, om medicinsk imaging, om digitaliseringen av sundhetsväsenet o.s.v.

Och det behöver inte nödvändigtvis vara i anslutning till jubileer. Möjligheterna är oändliga och även om huset här är litet, så kan vi alltid hitta lösningar.

Det var mitt budskap till församlingen i dag. Jag vill avslutningsvist rikta ett varmt tack till alla som har möjliggjort den här utställningen. Först og främst till styrelsen for Dansk Medicoteknisk Selskab, som har finansierat den, och till Selskabets Jubileumsgrupp som har hjälpt oss med kontakterna till de industrier och företag som ingår. Och så till de medverkande tolv företagen.

Och tack till branchföreningen Medicoindustrin och till Cand. Pharm. Povl M. Assens Fond, som har stött museets arbete med medicoteknik, och som därigenom bidragit till utställningen.

Och tack till vår egen personal här på museet – till museumsinspektör Bente Vinge Pedersen som har lett en utställningsgrupp bestående af inspektör Niels Christian Vilstrup Møller, akademiska medarbetare Malthe Boye Bjerregaard och Anne-Kathrine Baastrup, designer Ane Pilegaard Sørensen, konservator Nanna Gerdes och studentmedhjälpare Anders Stein.

Tusen tack till er allesamman.

Så vill jag lämna över ordet till Bente Vinge Pedersen, som vill säga några ord om utställningens innehåll.

(Och så här såg det ut 10 minuter senare:)

photo

Prodekan Birthe Høghs tale ved åbningen af MEDICOTEKNIK, den 27. november 2013

By Biomedicine in museums

Her følger den tale som prodekan Birthe Høgh, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet, holdt i forbindelse med åbningen af udstillingen MEDICOTEKNIK onsdag den 27. november 2013:

Først mange tak til formand Kim Dremstrup for invitationen – og et stort tillykke til Dansk Medicoteknisk Selskab med 40-årsjubilæet – som fejres med åbningen af Medicinsk Museions udstilling MEDICOTEKNIK.

Forskning, uddannelse og formidling er universitetets kerneaktiviteter. I universitetsloven står at universitetets forsknings- og uddannelsesresultater skal bidrage til at fremme vækst, velfærd og udvikling i samfundet.

På forskningssiden har vores fakultet, der udgør en tredjedel af Københavns Universitet ansvaret for de humanmedicinske, veterinærmedicinske og farmaceutiske fagområder.

Og inden for dette spektrum af fagområder spiller medicoteknik en afgørende og vigtig rolle både i form af laboratorieinstrumenter i forskningen og i form af diagnostisk udstyr og behandlingsmetoder i klinikken, hvad enten det gælder sygdom hos mennesker eller dyr.

Medicoteknik er en integreret og uundværlig del af vores forsknings- og uddannelseshverdag.

I alt har fakultetet 18 kandidatuddannelser og i denne forbindelse vil jeg især fremhæve kandidatuddannelsen civilingeniør i medicin og teknologi, som vi udbyder i samarbejde med Danmarks Tekniske Universitet (DTU). Vi uddanner bl.a. læger, tandlæger, dyrlæger, farmaceuter og ikke mindst øvrige kandidater bl.a. indenfor folkesundhedsvidenskab.

Udover bachelor og kandidatuddannelser udbyder vi forskeruddannelse, hvor ph.d.-graden kan opnås. Vi har landets største ph.d.-skole med 1.500 ph.d.-studerende. Mange af de ph.d.-studerende anvender medicinske teknologier i forbindelse med deres forskning, der spænder vidt fra molekyle- til samfundsforskning.

Ud over forskning og uddannelse har universitetet, som jeg indledningsvis nævnte, også forpligtigelse til forskningsformidling.
Formidling af forskningsresultater i videnskabelige miljøer er en naturlig del af forskningen, men vi lægger også stor vægt på at resultaterne af forskningen formidles så samfundet ud fra de resultater, der er opnået kan løse de udfordringer, vi står overfor.

• Vi oplyser politikere og andre beslutningstagere om hvor vigtigt det er med forskning og udvikling også på det medicotekniske område.
• Vi samarbejder med industrien og etablerer medicotekniske forsknings- og udviklingsprojekter.
• Og vi vil at befolkningen i sin helhed skal blive klogere og mere velinformerede, om hvad der foregår indenfor sundhedsforskningen, herunder inden for den medicotekniske forskning.
• Mange vil møde medicoteknik i klinikken i form af diagnostisk udstyr, eller som hjemmeteknologiske hjælpemidler.

At nå ud til en bredere befolkning er ikke mindst vigtig. For hvis borgerne får mere indsigt i de nye muligheder, vil den enkelte borger blive bedre i stand til at tage ansvar for egen sundhed i samarbejde med eksperterne, fx på det velfærdsteknologiske område. Der ligger også en grundlæggende forpligtelse til at inddrage borgerne i forskningen og udviklingen af ny teknologi.

Man kan formidle forskning til samfundet på mange måder. På Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet satser vi på tre områder:

1) For det første satser vi fortsat på forskningsformidling i form af websider, pressemeddelelser og formidling via journalister i trykte og elektroniske medier.

Det er vigtigt for mange mennesker læser stadigvæk aviser og ser fjernsyn. Hvis vi kan få fem minutter til at præsentere et nyt forskningsprojekt i DR’s Deadline kan det fange mange menneskers opmærksomhed.

2) For det andet skal vi ikke glemme den kendsgerning at ca 50% af den danske befolkning mellem 15 og 60 år er på Facebook. De nye sociale medier fylder mere og mere i menneskers liv – også politiker og beslutningstagere og industrifolk er på sociale medier.

Så det er vigtigt at udvikle forskningsformidling via sociale medier som kommunikationsplatforme ikke mindst indenfor velfærdsteknologiområdet.

3) Og for det tredje, så er vi så heldige her på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet at vi har et af verdens bedste og internationalt mest kendte medicinske museer – Medicinsk Museion.

Museer har jo den styrke, at her handler formidlingen ikke bare om tekster, ord og billeder, som det gør i aviser, fjernsyn eller sociale medier.

På museer knyttes formidlingen til noget meget håndgribeligt. På museer kan man bogstaveligt røre ved ting og sager (eller i hvert fald få lyst til at røre ved dem!). Og som alle ved, har ting og sager en næsten magisk attraktionskraft, når det gælder om at vise hvordan verden hænger sammen.

Dette med at komme tæt på er vigtigt for læringen, det ved sådan set alle, som har undervist i klinikken eller i laboratoriet, men det gælder såmænd også på museer – har museumschef Thomas Söderqvist fortalt mig.

Det at kunne se rigtige medicinske ting og sager, i stedet for at bare læse om dem, gør formidlingen enormt meget mere levende og engagerende. Og det gælder selvfølgelig ikke mindst inden for et område som medicoteknik, som er et overordentligt bredt fagområde.

I sagens natur handler det i meget høj grad om ting og sager – instrumenter, værktøj, genstande, som anvendes til at undersøge for sygdomme eller til at behandle sygdomme – og nogle gange kan livsvigtige medicotekniske genstande implanteres i kroppen – tænk blot på pacemakere.

Så derfor satser Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet meget på vores museum Medicinsk Museion som det sted, hvor vi kan udvikle medicinsk forskningsformidling.

Vi ser Medicinsk Museion som et forsøgslaboratorium for forskningsformidling for at udvikle nye former for udstillinger og for at afprøve nye former for formidlingssamarbejde med eksterne aktører, fx. patientorganisationer, hospitaler og industrien.

Det nu aktuelle samarbejde med Dansk Medicoteknisk Selskab er et meget fint eksempel på et sådant eksternt samarbejde, og vi håber, at det vil danne model for lignende samarbejdsaftaler omkring forskningsformidling i fremtiden.

Afslutningsvis vil jeg gerne på vegne af Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet ønske et stort tillykke med Selskabets første 40 år, og jeg kan fra fakultetets side sige at vi er sikre på at selskabet fremover vil bidrage til, at indfri de store forventninger samfundet har indenfor det medicotekniske område.

Vi glæder os til at fejre jubilæet og til åbningen af jubilæumsudstillingen MEDICOTEKNIK. STORT TILLYKKE!

Tak for opmærksomheden!

Er det ubetinget godt at blive ved med at være nyskabende og nytænkende?

By Biomedicine in museums

Overvejelser med udgangspunkt i Ragnar Granits ”Discovery and Understanding” (1972) — præsenteret ved debatdag “Forskning og livsløb — har kreativiteten en udløbsdato?”, Medicinsk Museion, tirsdag den 8. oktober 2013.

”Bibeholdes kreativiteten og energien til at tænke nyt gennem hele livet?”, spurgte Carsten Hendriksen, Henning Kirk og Jesper Jørgensen i invitationen til den her eftermiddag om forskning, aldring og livsløb.

Det er et besnærende spørgsmål? Selvfølgelig vil jeg prøve at blive ved med at tænke nyt — også efter jeg er gået i pension. Ikke?

Men da jeg tyggede lidt mere på det, indså jeg at spørgsmålet forudsætter at vi både vil og bør blive ved med at være nytænkende. Der ligger altså en implicit værdinorm bag. Men er det så selvfølgeligt positivt? Er det det, der er målet for os aldrende forskere? At vi skal blive ved med at tænke nye tanker? Er nyskabelse en udtømmende forståelse af videnskabelighed og kreativitet?

For at få inspiration til at svare på det spørgsmål kan man med fordel gå til den klassiske filosofi. Det gør fx filosoffen og forfatteren Daniel Klein i en klog lille debatbog (Travels with EpicurusPenguin 2012). Med støtte i epikuræisk og stoisk filosofi, argumenterer han for, at vi simpelthen skal opgive jagten på ”to keep setting new goals, to charge ahead into new ventures, to design new programs for selv-improvement” og i stedet bruge alderdommen til at tænke igennem det vi allerede har lavet i livet. Endelig få tid til at lave livets syntese.

Hvad siger ældre forskere om sagen? Det er så ikke lige præcis noget supercrowdet område i litteraturen, men efter en del søgning fandt jeg en lille artikel i tidskriftet Annual Review of Physiology med titlen ”Discovery and Understanding”, skrevet tilbage i 1972 af den finlandsvenske neurofysiolog Ragnar Granit da han var 72 år gammel og blikkede tilbage på sit liv.

Ragnar Granit er nok ikke så kendt i dag, ikke en gang blandt neurofysiologer. Men da han stod på toppen af sin karriere var han verdensberømt som en meget kreativ eksperimentalmedicinsk forsker.

Han var født i en velstående finlandssvensk familie i 1900, læste eksperimentel psykologi i Helsinki men gik snart over til medicinstudiet, fordi han mente at de spørgsmål som interesserede ham, kunne løses bedre med fysiologiske metoder. 40 år gammel, under den finsk-russiske vinterkrig, fik han en stilling ved Karolinska Instituttet i Stockholm som professor i neurofysiologi, og her blev han i de næste 30 år. Og i 1967 fik han Nobelprisen i fysiologi eller medicin for sine opdagelser af farvesansens fysiologi.

Ragnar Granit

Så det var en mand som havde haft kreativitet og nytænkning på sit daglige arbejdsprogram igennem næsten 40 år, som blev inviteret til at skrive i Annual Review of Physiology – en kort artikel, den er kun 11 sider, men på de 11 sider når han at udvikle essensen af sin livserfaring om forskellen mellem at være en ung ambitiøs forsker og en aldrende forsker.

Forskellen mellem ung og gammel sammenfatter Granit i en idealtypisk distinktion mellem opdagelse og forståelse (discovery and understanding).

Den typiske unge forsker er drevet af en passion for at hele tiden opdage noget nyt, han eller hun er styres af “an ambition which craves immediate satisfaction”:

”Young people are out for themselves, to make discoveries, to see something that others have not seen … something new and quite unexpected, exciting and important”.

Den ældre forsker, derimod, kan give sig hen til ”feelings of assurance and satisfaction in one’s work”. De ældre er ikke passionerede,, de er drevet mere af ”detachment”, af ”the virtue of those who have to weigh and judge”. Ældre forskere er ikke så interesserade i nye opdagelser, men mere i at opnå dybere forståelse og indsigt (”understanding” og ”insight”): ”the slow development of a world of conceptual understanding”.

Granit skynder sig at påpege at det ikke ligger nogen underkendelse af opdagelser i denne distinktion. (Granit var jo selv en opdager af format):

”It is not my intention to undervalue discoveries, but only to emphasize that it is really understanding that scientists are after, even when they are making discoveries”.

Men hvis alle forskere — både unge og gamle — til syvende og sidst er ude efter forståelse, hvorfor er der så denne forskel mellem den unge nyhedshungrende og den ældre indsigtsorienterede forsker? Der virker umiddelbart ikke som om Granit mener at det er tale om en naturlig udviklingspsykologisk aldringsprocess, fra ungdommelig konkurrence- og nyhedslyst til alderdommens visdom. Derimod henviser han flere gange til at der findes strukturelle (sociale og økonomiske) årsager til at forskeren forhindres i at søge fordybet forståelse. De unge er simpelthen nødt til at producere nye og hurtige resultater for at kunne publicere artikler for at få nye fondspenge: de fylder ”various journals with preliminary notes to obtain minor priorities”.

Men den slags er ældre forskere ikke nødt til. De slipper for at lave små nye opdagelser og kan fokusere på ”the slow ripening of fundamental insight” i stedet. Og det har nogen gode konsekvenser, mener Granit, fx bliver man mere generøs og mindre narcissistisk:

”The pleasure of living to see a synthesis mature after years of labor helps the worker to maintain a more generous attitude to the results of others and also to mention more freely the names of colleagues whose findings have contributed to the understanding ultimately achieved.”

Så langt så godt. Allerede i 1972, for 40 år siden, var Ragnar Granit altså på linje med den voksende kritik imod det artikelproduktionsfokuserende forskningssystem vi ser i dag. Og hans opskrift til ældre forskere på vej til pensionen var enkel:

Nu kan I slappe af, nu behøver I ikke være nyskabende og nytænkende hele tiden. I kan godt lade være med at jagte nye opdagelser, I kan fokusere på at forstå verden i stedet, skabe sammenhæng i den, og være generøse i jeres anerkendelse af de yngre generationer. Kreativitet handler ikke kun om opdagelser og nyheder.

Og med den opfordring kunne jeg stoppe mit oplæg her i dag. Men eftersom jeg har nogle minutter tilbage, vil jeg ikke spare jer for, hvad jeg synes er det mest interessante i Granit’s lille artikel – nemlig den eksistentielle dimension i analysen.

Granit’s ideal om ”the long, narrow and winding road to real knowledge” er, i hans egne ord, tæt forbundet med ”a measure of ’self-contact’”, en kontakt med sit eget selv, som handler om at vedligeholde (preserve) og følge op på (keeping track of) sin egen identitet:

”By ’keeping track of one’s identity’ I mean cultivating the talents of listening to the workings of one’s own mind, separating minor diversions from main lines of thought, and gratefully accepting what the secret process of automatic creation delivers.”

Og han er overbevist om at “if one can take care of one’s identity, it, in turn, will take care of one’s scientific development”, og at det er vigtigt for kreativiteten at lytte til sin indre stemme og ikke følge i slipstrømmen af hvad de andre siger:

“In all creative work there is need for a good deal of time for exercising the talent of listening to oneself, often more profitable than listening to others or, at any rate, an important supplement to the life of symposia and congresses.”

Det er interessante bemærkninger, om ikke andet fordi de er ret usædvanlige for at komme fra en naturvidenskabelig og medicinsk forsker. Jeg har ikke set lignende tanker hos forskere. Det er en tankegang som minder mig om den franske filosofs Pierre Hadot’s fremhævelse af og genfortolkning af den antikke moralfilosofi som selvhjælpsfilosofi i form af såkaldte ‘spirituelle øvelser’, filosofiske praktiker som har til hensigt at forandre det subjekt som praktiserer dem. Det er en moralfilosofisk tankegang man finder for første gang hos Sokrates, men som blev videreudviklet af epikuræer og stoikere og af Plutarch.

Hadot’s genfortolkning blev publiceret i slutningen af 1970’erne og inspirerede senere Michel Foucault til hans skriverier om ’souci de soi’ (care of self, selvomsorg) i Sexualitetens Historie. Men den historie – og min egen fascination af Hadot som inspiration til forståelsen af forskerbiografier og forskerselvbiografier som litterær genre – er noget som jeg vil spare til en anden sammenhæng.

Omslagsfoto:

Forskning og livsløb – har kreativiteten en udløbsdato? Debatdag på Medicinsk Museion den 8. oktober.

By Biomedicine in museums

Et af aldringsforskningens mere komplicerede emner er kompetence og kreativitet set i et livsperspektiv. Hvornår kan man “toppe” – og inden for hvad? Bibeholdes kreativiteten og energien til at tænke nyt gennem hele livet? Og hvad med udviklingen af modenhed og de egenskaber der beskrives med aldringens plusord?

Center for Sund Aldring afholder en debatdag om emnet:

Tirsdag 8. oktober 2013, kl. 9 – 17.
Medicinsk Museion, Bredgade 62, 1260 København K

Formålet med dagen er, at:

  • Formidle viden om fremherskende traditioner, opfattelser og holdninger til forskning, kreativitet og livskarriere – set i et kulturhistorisk og videnskabshistorisk perspektiv
  • Formidle psykologisk viden, om individuelle forskningspotentialer i livskarrieren, med fokus på krativitet
  • Diskutere eksisterende rammer for forskning, kreativitet og livskarriere, og
  • Diskutere muligheder for bedre sammenspil mellem unge og ældre forskeres aldersrelaterede kompetencer

Debatdagen er delt i en ’unkonference’ om formiddagen, hvor målgruppen er nuværende og kommende forskere inden og udenfor ældreforskningen, og andre fra Akademia med særlig interessere i forskerens livskarriere. Om eftermiddagen et symposium som er åbent for alle interesserede.

Program
09.00 – 12.00 Unconference
Moderator: Jesper Jørgensen

Formålet med ’unconferencen’ er, at skabe et uformelt møde mellem aktive forskere på tværs af fag med interesse i forskerens livskarriere og forskere med livserfaring fra videnskabeligt arbejde. Dette i et åbent forum hvor ideer og kommende projekter kan præsenteres og diskuteres, nye netværk udenfor den etablerede gerontologiske forskning kan opstå og som en perspektivering af eftermiddagens symposium. Eftermiddagens oplægsholdere inviteres som deltagere i unconferencen. Unconferencen er en open source symposiemodel som organiseres og styres af deltagerne selv, som et alternativ til det konventionelle symposium med forberedte præsentationer og modereret panel debat.

Ved tilmelding til unconferencen får kommende deltagere et link til hjemmeside hvor deltagerne kan uploade dokumenter, billeder, deltage i diskussion og forberede diskussioner på unconferencen.

12.00 – 13.00 Frokost for deltagere i unconferencen

13.00 – 17.00 Symposium
Moderator: Henning Kirk

13.00 – 13.05 Velkomst /Carsten Hendriksen, lektor, overlæge, dr. med. KU
13.05 – 13.30 Forsker- og livskarriere i historisk lys /Henning Kirk, aldringsforsker, dr.med.
13.30 – 13.55 Forskerens livsløb – den eksistentielle dimension. Refleksioner med udgangspunkt i nobelprismodtageren Ragnar Granits selvrefleksioner /Thomas Söderqvist, professor, dr.phil.KU
13.55 – 14.20 Kognition og forsker-livskarriere /Erik Lykke Mortensen, professor KU

14.20 – 14.40 Kaffe

14.40 – 15.05 Niels Bohr, forskning og kompleksitet /Finn Aaserud, Ph.D.,Niels Bohr Arkivet, KU
15.05 – 15.30 Ungdomsdyrkelse og aldersfascisme i Akademia/Jesper Jørgensen, ekstern lektor, RUC
15.30 – 15.55 Akademiske livsforløb: Udfordrede karriereveje i videnssamfundet /Bjarke Oxlund, ph.d., postdoc, KU
15.55 – 16.20 Organisation af forskning og forskere i et livsperspektiv /Christian Nissen, cand.scient. & phil. Adjungeret professor CBS
16.20 – 16.55 Paneldebat med oplægsholdere
16.55 – 17.00 Afslutning /Carsten Hendriksen

Registrering
Deltagelse i unconference og symposium er gratis. Deltagelse i begge afdelinger kræver forudgående tilmelding. Unkonferencen foregår på dansk/engelsk og symposiet på dansk.

Tilmeldingsfristen er 1. oktober kl. 12:00

Tilmeld dig unconference og/eller symposiet her.

Featured image: Ernst Mayr (1904-2005), one of the leading evolutionary biologists in the 20th century, published his last book (What Makes Biology Unique? Cambridge University Press, 2004) at the age of 99!

(courtesy: http://www.mrines.com/Miscellaneous/OdeDay/Lunch/Page1.htm)